Category: Intervjuer | 2010-08-31 | 14:59:23

Youtube stjärna



Eric Saade klickas mest på YouTube

Anna Bergendahl vann årets Melodifestival tack vare folkets röster. 
På YouTube är däremot Eric Saade överlägsen segrare. 
Nu grubblar musikbranschen över hur man ska tolka dessa siffror - och tjäna pengar på dem.

Eric Saade, Salem Al Fakir och Timoteij. Där har du de stora vinnarna i årets upplaga av Melodifestivalen. Åtminstone om man ser till antalet visningar på YouTube.
- Är det sant? Åh, va roligt, jublar Eric Saade.
Hur värderar du siffrorna?
- De är jätteviktiga. De ger en indikation om vad som intresserar den unga publiken, fortsätter han.

"Kan tyckas märkligt"

Robert Olausson på Anna Bergendahls skivbolag Lionheart låter däremot lite besvärad när klickstatistiken kommer på tal.
- Det där kan tyckas aningen märkligt. Men jag tror att det finns en mängd olika förklaringar. På YouTube kanske man väljer att titta på andra bidrag än just Annas, vinnaren får ju så mycket exponering på andra ytor.

Inte lätt att tolka

Olausson medger att statistiken inte är helt lätt att tolka.
- Men jag tror att man kan dra slutsatsen att om en låt fungerar bra på YouTube så fungerar den även på andra streamade medier, som Spotify. Därmed inte sagt att den musik som visas mest på YouTube är den musik som säljer bäst.
Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen på SVT, menar att nätpubliken och tv-publiken skiljer sig åt.
- Det som utmärker YouTube är att folk aktivt söker upp Salem, Eric eller Anna där. De gör ett medvetet val och de begär själva att få se klippet.
Det finns alltså inga slö-tittare på YouTube?
- Precis.
Ytterligare en skillnad mellan tv och nät är förstås också möjligheterna till interaktivitet för tittare och fans. Nina Nestlander på Salem Al Fakirs skivbolag EMI framhåller att den närhet en artist kan uppnå till fansen på nätet är ovärderlig.

Dröjer sekunder

- När Salem lägger upp en text eller en bild på sin Facebook-sida dröjer det bara några sekunder innan folk är där och kommenterar. Och kommunicerar med varandra. Tv-tittarna kan ju inte prata med varandra, säger Nestlander.
Anders Livåg som jobbar med digital försäljning på EMI påpekar att Salem Al Fakir är utpräglat frikostig på nätet. Han ger bort musik och videor.
- Ja, och jag tror det bidrar till hans popularitet.

"Måste se helhetsbilden"

Även Eric Saade är sedan en tid högaktiv på YouTube. Han har bland annat en egen kanal på sajten. Där lägger han regelbundet upp klipp från sina skivsigneringar.
- Vi filmar lite och så får publiken säga hej, säger Saade.
Frågan är då bara hur musikbranschen ska bete sig för att tjäna pengar på nätet.
- Man måste se helhetsbilden, säger Anders Livåg. Vi måste vårda Salems varumärke. Om han är lojal på nätet mot sina fans så får vi tillbaka det i form av att de går på konserter, köper T-shirts och laddar ner ringsignaler. Vi har en plan.I planen ingår en acceptans för att han gör saker som vi inte direkt tjänar pengar på.
När Rupert Murdochs företag News Corp köpte MySpace 2005 påpekade mediemagnaten att det inte var helt okomplicerat att göra det sociala nätverket lönsamt. Trots att det har över 125 miljoner användare.

Blir mindre coolt

MySpace har en utpräglat ung publik, när stora företag sticker in näsan i det utrymmet blir det mindre coolt. Det fungerar ungefär som när en förälder kommer in i ett tonårsrum. Då går tonåringen någon annanstans.
- Man måste vara försiktig. Försöker vi kränga grejer på Salems Facebook-sida så tror jag folk ledsnar, säger Nina Nestlander.


Källa

 

// Marina



Postat av: Bettan

Vad är Erics favorit färg?

2010-09-02 @ 16:03:48
URL: http://busbettan.blogg.se/
Postat av: nadia

tipsar om en sak du kan blogga om.

patrik dansade som eric saade till manboy i dansfeber nyss. hahhahhahaha hur kul som helst!

2010-09-04 @ 21:10:42
URL: http://nadiafantini.blogg.se/

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: