Category: Intervjuer | 2011-02-19 | 17:01:05

Artikel i Expressen



Här är de första scenbilderna på Eric Saades spektakulära nummer.
Bakom stora plexiglasskivor som ska skydda publiken står sångaren - mitt i glassplittret.
- Jag blundar under explosionerna. Det är min säkerhet, säger han.
Eric Saade har gjort allt för att toppa förra årets nummer då han slog igenom dansandes i en dusch. Som Expressen kunde berätta i går kommer Manboy-sångaren att stå inuti en glaskub som sprängs mot slutet av hans bidrag "Popular".

Numret är komplicerat och kräver allt av sångarens koncentration, vilket märktes på gårdagens repetition.
- För mig handlade om allt det tekniska i dag. I morgon kommer jag att sätta sången och dansen. I dag hade jag fokus på annat, säger han efteråt.
Med hjälp av det storslagna numret är Eric Saade är fast besluten att ta sig till Globen, vidare till Düsseldorf och att vinna hela tävlingen där.
- Det är dags att någon sätter ner foten och visar vad som krävs för att vi ska kunna vinna. Nu har vi floppat varje år i Eurovision. Jag ska ändra på det, säger han.
Men han medger att numret i bland är på gränsen till övermäktigt.
- Ibland känns det som om jag har tagit mig vatten över huvudet.

Och det är inte helt riskfritt. I slutet av numret stängs han in bakom fyra glasskivor av sina dansare. På varje glas-skiva sitter fyra detonatorer som ska krossa glaset. Sedan faller glas över sångaren som måste använda sin egen kropp som skydd.
- Det flyger glas lite överallt, säger han.
- Det kommer på mig, det går inte att undvika,
När special-effekterna testades på arenan i onsdags kväll upptäckte man tidigt att glassplitter flög ända ut på publikplatserna. För att inte skada publiken har man varit tvungen att sätta upp två stora plexiglasskivor.
-Vi tar säkerheten på allvar. Studiomannen kommer att varna publiken. Vi gör det som måste göras för att det ska bli säkert, säger tävlingsgene-ralen Christer Björkman.
Han medger att numret är riskabelt.
- Det finns ett skäl till varför vi gör säkerheten så noga som det behövs, helt klart.

//Malin och Marina.
Länk <--- här finns också en video.

 



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: