Category: Intervjuer | 2011-02-15 | 17:31:22

Intervju med DN

Eric Saade siktar på seger

Eric Saades förebilder är Robbie Williams och Justin Timberlake. Hans mål är att bli "världens bästa entertainer".
Han stod för förra årets stora genombrott i Melodifestivalen. I år har Eric Saade siktet inställt på att vinna hela schlager-EM.


– Man går inte in i en VM-final utan att vilja vinna. Det är lite samma sak här, säger han.

Kaxigt? Jovisst. Men Eric Saade skäms inte för att han går in i tävlingen med höga målsättningar.

 

– Man går inte in i en VM-final utan att vilja vinna. Det är lite samma sak här, säger han.

Kaxigt? Jovisst. Men Eric Saade skäms inte för att han går in i tävlingen med höga målsättningar.

– Jag hade inte gått med i tävlingen en gång till för att komma femma i Globen eller åka ut i deltävlingen när jag kom trea sist. Jag är en sådan människa som alltid måste framåt och det är klart jag vill vinna, säger han.

Det har gått ett år sedan Eric Saade slog igenom i Melodifestivalen. Då var han en så gott som okänd 19-åring – en "ingen", som han själv uttrycker det - som med hjälp av en blöt dusch och en nästan löjligt smittande refräng gick rakt igenom tv-rutan.

Nu är han tillbaka med helt andra förväntningar på sig. I helgens deltävling i Linköping är han en av förhandsfavoriterna med sin låt "Popular", som skrivits av Fredrik Kempe.

– Det är en ständig fråga om man kan toppa en låt. Men jag tycker att den här låten är starkare än "Manboy", det är en megahit, en grym poplåt. "Popular" är lite modernare pop, med en klubbig feeling.

Går det att överträffa förra årets succéshow då? I kvällspressen har det skrivits om att Eric Saade satsar på ett riktigt Las Vegas-nummer, där höjdpunkten ska vara en flygtur över scenen. Men själv förnekar han lite irriterat ryktena.

– Det är ingen Las Vegas-show. Det kommer att vara grym LA-pop-koreografi, jag är popartist, det är vad jag gör. Jag flyger inte över scenen.

Minsta dagis- och fritidsbarn kan refrängen till hans första stora hit, men nu vill Eric Saade bredda sin publik ännu mer. Han jobbar på en skiva som ska släppas i augusti och förbereder en turné som ska bli ännu större och mer genomarbetad än fjolårets.

För ett par år sedan drömde han om att slå igenom, att få sjunga för hela svenska folket. Nu är han såpass känd att han varit tvungen att byta bostad för att få vara i fred för de mest närgångna fansen. Men Eric Saades liv är trots allt "lite lyckligare" nu än före 2010 års genombrott. Och är det något han längtar efter så är det att uppträda inför publik igen.

– Jag är nästan mer av en entertainer än en sångare. Live är min kick. Det är det jag brinner för, det är därför jag vill göra en platta, för då får jag göra konserter.


LÄNK



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: