Category: Om Eric | 2011-01-09 | 21:04:29

...



Vilket år för Eric !

Tomas och jag visste att vi hade en oerhört bra artist med en unik begåvning och såg verkligen fram emot Melodifestivalen 2010 och när vi en dag på kontoret hörde  låtarna presenteras av SVT  så fanns 2 låtar med Eric ; Manboy och Headlines och en med Erika Selin ”Run” som sedan tyvärr gick till Timoteijoch fick namnet ”Kom” i svensk version. Headlines gick  till Alcazar.Någon kanske tvekade vilken av låtarna Eric själv skulle välja, men för honom fanns inget tvivel……..Manboy var skriven för honom av Fredrik Kempe.
Repen började och rapporterna från Tomas var lovande och ett och annat rep. tittade jag på och gillade vad jag såg och Erics energi, hans ögon som glittrar av glädje och här sitter mycket av hans magi ! 
Så  var det dags för delfinal nr.2 i Sandviken och jag kom upp på torsdag och åkte direkt till ”Göranssons Arena” och satte mig för att se repet och visst var det oerhört kul att se numret växa fram i arenan, först rädslan för det kalla vattnet som överraskade honom fram till ett toppshownummer i den stora direktsändningen den 13 februari och det var mäktigt att höra publikens reaktioner och från första refräng förstod jag att det skulle bli något alldeles utöver det som jag tidigare upplevt.

Visst var det spännande i omröstningen, men egentligen var jag lugn för jag brukar ha känslan för vad som går hem hos en publik efter otaliga tävlingar och kul också att genomsympatiske Andreas Johnson gick vidare tillsammans med Eric och direkt till Globen.
Stunden efter delfinalen när vi alla tillsammans med Erics familj tog emot honom på hans hotellrum-  ett stort ögonblick – ett av de största vilket jag också sa i mitt lilla spontana tal till Eric.” Den här halvtimmen var kanske Årets bästa………….”
”Regnet” var ju själva grejen och ………och det var Erics egen  idé och som blev ett gigantiskt mediagenombrott,men jag upplevde inte Globen lika fascinerande för när man hörde de svenska s.k elittyckarna i jurygrupperna röstade så förstod jag att det inte skulle gå.

Vi behöver  inte tveka så länge om att Eric skulle ha gjort succé ute i Europa med sin låt med den suveräna refrängen + regnet och han har minst blivit Topp 3. Beviset finns väl bara det att det behövdes en minut när Eric läste upp de svenska röstsiffrorna och jag fick 10.000 besök på min blogg som undrade vem denne svenske charmkille var och det var ett jättemiss av både TV-publiken och framförallt  jurygrupperna att inte ta  Manboy till Europa.

Våren med alla skivsigneringar, sommaren med den egna showen Masquerade,Allsång på Skansen, Lotta på Liseberg ja listan kan göras hur lång som helst och jag minns några magiska spelningar i Orsa, Östersund och turneávslutningen på Gröna Lund var nästan otäckt bra, ja, allt blev bra.

Eric har också en s.k vinnarskalle och likt idrottsmannen går han ut för att göra en toppmatch om det är en show och ge publiken allt och är det tävling är det för att vinna och här har jag stöttat honom och brukar jämföra med alla friidrottstjärnor jag träffat på  DN-galor som alla vill vinna och då är det okay, men en artist med samma målsättning kan lätt betraktas som kaxig….ack så fel….. så kör på Eric inför 2011.

Under året har det producerats videos, singlar och debutalbum och Eric har sålt guld och platina, nominerad till en Rockbjörn, en Grammis och är nominerad i 8 kriterier (rekord i sitt slag)  i engelska Scandipops.
Disney Channels ”Jul med Eric Saade” i hela Skandinavian med Hilda m.fl var en kul avslutning på året.

Ett stort Grattis också till Tomas som har en stor del i framgångarna för allt tid och energi han lägger ned på Eric och det som fordras för att nå alla framgångar och att samarbetet med sponsorer, skiv-och bokningsbolag fungerar.
Mer fakta om Eric  kan Du läsa på www.lingman.se/ Eric Saade
för nu skall vi hylla och gratulera Eric till det här året för att Du är en fullständigt unik artist och jag tror att det inte finns någon motsvarighet i historien att varenda barn/ungdom i landet kan Manboy och alla vet vem Eric Saade är
observera att ingen säger Eric utan det är Eric Saade som gäller och jag har hört många förskolelärare berätta att barnen kan två låtar……Här kommer Pippi Långstrump och Manboy……..att jämföras med tidernas mest klassika låt för generationer barn är så oerhört  stort och Eric behöver inte  bevisa något att han endast är populär hos barn/ungdomar för när han fick hela Globen att stå upp och sjunga med i Manboy på julgalan ”OnStagegalan” då förstod jag att Eric Saade kommer att bli en av största entertainartister.

Än en gång Grattis till Vinnaren 2010 Eric Saade
Lasse

LÄNK

//Celine



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: