Category: Artiklar | 2011-06-28 | 19:42:08

Eric Saade söker sin stil

Eric Saade. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Eric Saade är inbokad i en hel radda underhållningsprogram i sommar – men allra först gästar han premiären av Sommarkrysset.

Det är bara några dagar sedan Eurovision-trean och flickidolen sparkade igång sin sommarturné på Liseberg inför en publik på sisådär 15 000 personer, och alldeles snart släpper han sitt nya album, ”Saade Vol. 1”, som är första delen av en tvåstegsraket. Fortsättningen ”Saade Vol.2” kommer senare i år.

- Jag kom in i ett väldigt bra låtskrivarmood, jag hade så mycket material och inspiration så jag kände att jag ville göra två delar för att inte slösa bort för många låtar på en del.

Stilen blir ”mycket mer elektropop än tidigare”, men Eric är medveten om att hans musikaliska identitet inte är färdig än.

- Jag letar fortfarande efter min nisch men har börjat komma närmare den. Jag tror jag har skrivit åtta av tio låtar till den nya plattan och det har hjälpt mig att hitta mig själv.


- Jag och Jason Gill, min producent som jag skrivit låtarna med, har suttit till långt in på nätterna ibland bara för att leta efter rätt sound på en synth. Om några månader kan vi säkert tycka helt annorlunda, och därför blir det också kul att få släppa den andra delen av plattan. Även om det är samma platta i två delar så kommer vi säkert att hinna utveckla den andra delen så den låter lite annorlunda.


När det gäller hans egen musiksmak betecknar sig Eric som allätare – men det råder ingen tvekan om att det i första rummet är pop som gäller.


- Jag älskar pop, det har jag i själen. Elektropop tycker jag är helt fantastiskt. Robyn har fantastiska låtar. Justin Timberlake är en annan sorts pop men fortfarande grym. Jag lyssnar på allt som är bra, brukar jag säga.


Finns det någon sorts musik som du inte står ut med?
- Skrikig heavy metal. Jag finner ingen ro i det.


Tipsa oss om den bästa sommarlåten – och du får inte säga någon av dina egna.

- Det finns så mycket bra, men… I’m yours med Jason Mraz har varit en klassisk sommarlåt för mig så det får bli den.
Källa
//Celine



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: