Category: Intervjuer | 2011-03-17 | 17:43:30

Artikeln från METRO


Han står för årets skönaste "vad var det jag sa". Eric Zlatan, förlåt, Saade, kom trea i förra årets Melodifestival. När han återvände till schlagercirkusen var målet klart.

– "Jag tänker vinna", det var det första jag sade när jag avslöjade att jag skulle vara med igen. I dag älskar jag att jag sade det. Sverige är Sverige och jag fick mycket skit för det, men jag höll tillbaka, gjorde min grej och vann. Sådan är jag och jag kan aldrig ändra på det, säger Eric Saade.

Självförtroende

Det är morgonen efter segern i Melodifestivalen. Eric Saade har årets populäraste låt, ett dansnummer och en exploderande glasbur. Även om sångaren är "lite trött" har han ett hyperaktivt självförtroende. Det smattrar som ett riksbanér framför Carolas schlagerfläkt.

– Mitt självförtroende kommer mycket från Zlatan. Jag har själv utländsk bakgrund och är lite osvensk. Jag går aldrig in halvhjärtat. Jag går in och gör något jag egentligen inte kan göra, då vet jag att det blir så djävla mycket bättre om jag lyckas.

Den inställningen tar Eric Saade med sig när han drar till Düsseldorf i maj. Med låten "Popular" ska han försvara de svenska färgerna i schlager-EM. Han vågar inte sia om sina möjligheter att vinna tävlingen och påpekar att den europeiska tv-publikens smak slår åt alla håll. Ena året norsk folkvisa, andra året en tysk kopia av brittisk altpop.

Vill vinna allt

Det hindrar inte Eric Saade från att spänna bågen.

– Zlatan går inte in och säger att han ska göra sitt bästa, han går in för att vinna. Detta är trots allt en tävling och då funkar det på samma sätt tycker jag.

Många artister försöker pumpa upp sina chanser inför schlager-EM genom långa promotionturnéer. Eric Saade har inga europeiska pr-jippon planerade i vår. Han ska ägna veckorna fram till schlager-EM med att färdigställa sin andra skiva.

– Ska man slå igenom i Europa ska man göra det med sin låt och sitt framträdande, inte genom att signera skivor på ett köpcentrum. Kunde jag slå igenom med "Manboy" i Sverige när jag var helt okänd så kan jag göra det i Europa också. Jag vill sätta Sverige på kartan och bli nästa stora popstjärna



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: