Category: Artiklar | 2011-05-14 | 12:26:40

Saade går till attack mot Irland


De är storfavoriter att ta hem hela Eurovision song contest.

Nu förlöjligar Eric Saade de irländska tvillingarna Jedward.

– De är mitt förband, säger han.

De irländska tvillingarna Jedward är på väg att lägga hela Europa för sina fötter.

På presskonferensen på torsdagskvällen showade de loss totalt. Och nu tror alla att John och Edward Grimes, 19, som jämförs med två energiska penntroll, tar hem hela Eurovision song contest.

Deras spex imponerar inte på Eric Saade, 20, eller Christer Björkman, 53, chef för den svenska delegationen.

I stället förlöjligar de tvillingarna.

– De blir vårt förband. Vi är här och visar var skåpet ska stå på ett mer seriöst sätt. Om man jämför våra akter är deras mer improviserat, man måste älska det. Men vårt känns mer proffsigt, säger Eric Saade.

– De är energiknippen, men det är nästan dagispop. Jag tycker Eric sticker ut, han är lite vuxnare och har ett bredare anslag och mer edge och dramatik, säger Christer Björkman.

Schlagerexperter på plats menar att det är en mardrömslottning att gå ut på scenen efter Jedward.

Det håller inte Eric Saade med om.

– Det är bra. Jag tror att folk kommer att börja titta på allvar när de går på scen. För de är favoriter. Innan dess är det lågt tempo. Då börjar energikicken på scen och så kan vi gå ut att avsluta den, säger han.

VARNAR FÖR POJKBAND

Och Christer Björkman är inte heller missnöjd med startnumret – även om han lite motvilligt erkänner att han till en början tänkte annorlunda.

– Min första reaktion som tv-makare var att jag hade aldrig lagt två sådana nummer bredvid varandra och ur det perspektivet var det inte så bra, men ur tävlingsaspekten när jag sett de här sju låtarna så tycker jag inte det är någon fara alls.

Och Irland ser han inte som någon favorit. I stället tror han att det brittiska pojkbandet Blue är det stora hotet mot Sverige.

"ERIC ÄR COOL"

– Gruppen är tillräckligt känd och de är tillräckligt bra för att gå hem lite överallt. De skulle kunna ha låten, säger han.

Till Nöjesbladet säger tvillingarna Jedward att de gillar det svenska bidraget.

– Eric är cool, vi har logen bredvid honom och säger hej varje dag och han har coolt hår.

Tvillingarna blev kända när de sågades av Simon Cowell i brittiska ”The X-factor” – men Jedward är inte bittra för det.

MISSNÖJD MED GENREPET

– Vi älskar alla. Även de som hatar oss. De hatar inte oss, de hatar att de inte är oss.

Pressen fram till finalen har varit stenhård. Och Eric riktar även kritik mot sig själv.

På genrepet var det skarpt läge, eftersom gårdagskvällens framträdande är det som jurygrupperna baserar sina röster på.

– Jag kunde ha gjort mycket bättre. Jag har höga krav på mig själv. I kväll måste jag bara bli bättre, säger Eric.

//Malin.
LÄNK.



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: