Category: Artiklar | 2011-11-25 | 21:54:48

Arenorna väntar på Eric Saade

Eric Saade har släppt två album på ett år. Men nästa platta får ta tid. Och innan dess ska popstjärnan ut på en stor arenaturné i Sverige.

STOCKHOLM.
Glasväggen spräcktes i Schlager-EM och det stod klart att Helsingborgssonen Eric Saade hade fått sitt genombrott som popstjärna. Själv tycker han att han har lång väg kvar - utomlands till exempel. Nästa vecka släpps "Saade vol 2" och till våren gör 21-åringen en arenaturne med 15 stopp.

 

— Allt är skräddarsytt för att jag ska kunna göra den ultimata popshowen. En dröm vore så klart om det känns som Justin Timberlake i Globen, men i en mindre arena. Det här är en dröm för mig, inte ett sätt att tjäna pengar. Det finns lättare sätt än så.

Det senaste året har varit intensivt. Men popstjärnan vägrar att skriva under på att framgången kommit snabbt. I likhet med många nybakade "Idol"-deltagare pratar han om att hitta sitt eget sound och sitt eget artisteri.

Att skivorna "Saade vol 1" och "Saade vol 2" kommer ut samma år beror på det omfattande låtmaterialet som sångaren skrivit tillsammans med Jason Gill.

— Jag skriver mycket musik, men man vill ta de bästa låtarna på ett album. Jag släpper det som jag tycker är bäst. Jag känner att jag skulle behöva ett break på ett och ett halvt år för att bara skriva musik. Då skulle jag kunna skriva 100 låtar bara för att hitta mig själv som artist.

När ser du det breaket?

— Jag tänker mig att nästa album kommer om två år och då hoppas jag kunna arbeta riktigt länge med låtarna och utveckla något nytt. Jag skulle också behöva lite tid för att arbeta mot den internationella marknaden.

Lanseringsarbetet pågår i Ryssland, Polen, England, Frankrike och Norge.

— I ett annat land börjar man på ruta ett. Jag skrev mitt första skivkontrakt i Sverige när jag var 15 år. Det tog fyra år innan det egentligen hände någonting. Vem säger att det inte ska ta lika lång tid utomlands?, säger Eric Saade.

Låten "Without you I'm nothing" på nya plattan dedicerar Eric Saade till fansen. Han är medveten om att många är väldigt unga.

— Nu har jag i och för sig märkt att min publik breddats det senaste året. Jag fick statistik från Spotify som visade att det är 25-åringar som är min största publik nu, och det visste jag inte.

Han säger att han medvetet gått mot ett råare sound på nya plattan. Men det är fortfarande electropop.

— "Manboy" är nostalgi för mig nu. Jag kommer aldrig glömma hur tvååringar sjöng på "Manboy". En tvååring kan knappt prata. Då hade jag verkligen en ung publik och nu har jag lyckats göra den mycket äldre.

Källa

//Celine



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: