Category: Artiklar | 2013-05-28 | 20:07:55

Eric Saade gör officiella EM-låten

 

Eric Saade ska sjunga den officiella låten till fotbolls-EM i Sverige i sommar. Det presenterades vid en pressträff på Friends Arena i Solna på måndagen.

Låten heter "Winning ground".

Eric Saade var glad och gick runt på planen på Friends Arena med en fotboll i handen när det presenterades att han skulle framföra den officiella EM-låten.

-Det är extra kul att stå planen eftersom det är så många fantastiska fotbollsspelare som sprungit här. Jag menar, jag har gjort det mesta i Sverige när det kommer till musik. men när det kommer till det här blir det plötsligt lite annorlunda.

"Arenalåt"

Eric Saade kommer att framföra låten på Friends Arena innan finalen i dam-EM den 28 juli.

-Jag skrev låten tillsammans med Stefan (Örn), så skickade vi den till Uefa (Europeiska fotbollsförbundet), de älskade den och tyckte att det skulle vara den internationella EM-låten.

Eric Saade beskriver "Winning ground" som en "arenalåt".

-Det är liksom orkestermusik och stråkar hela vägen, det är lite Coldplaybaserat, vilket jag egentligen inte alls gör. Men att släppa en r'n'b/funk/pop-låt som jag kanske kör i dag skulle inte passa in. Därför bestämde vi oss för att göra en sån här typ av arenalåt för att jag ville att den skulle bli väldigt nischad till fotbolls-EM.

Sundhages systerson

För Eric Saade blir det här något av en comeback.

-Senast jag släppte en platta var 2011. Jag har skrivit mycket, varit på turné och skrivit musik åt andra. Jag har egentligen inte fokuserat på mitt egna förrän nu på våren.

Det finns även en koppling till damlandslagets förbundskapten Pia Sundhage. Det är hennes systerson Stefan Örn som skrivit låten tillsammans med Saade. Stefan Örn är mest känd som en av låtskrivarna bakom Azerbajdzjans vinnande bidrag i Eurovision Song Contest 2011.

-Det är han som kan musik i familjen. Det ska bli roligt att hänga med honom lite grann bakom kulisserna. Han har gjort det bra tycker jag, säger Sundhage och fortsätter. -Ibland får jag komma till studion han sitter i och spela lite. Det är kul att snacka lite musik med honom. Han kan ju de här grejerna, en annan är ju bara amatör.

Källa



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: