Category: Artiklar | 2011-07-30 | 11:25:36

Utlandet får vänta för Saade

Eric Saade.

Etta på albumlistan, ny platta på gång - och allsångsfavorit.

Eric Saade är en av sommarens flitigaste artister och syns närmast i SVT:s "Allsång på Skansen".

– Det är ett klassiskt svenskt program som kanske egentligen inte passar mig som artist, säger Eric Saade.


Efter Eric Saades tredjeplats i Schlager-EM i våras sade han: "nu går jag för Europa". Men under sommaren får drömmen om den stora världen vänta lite, hemmapubliken ska få sitt av svensk pops golden boy.

– Jag hinner inte med utlandet just nu. Men jag har skrivit kontrakt med 22 länder och släppt min singel "Hearts in the air" i Norge, så det går framåt, säger Eric Saade.

- Men det kommer självklart att ta lång tid att jobba sig in i helt nya länder. Det tog fem år innan jag fick chansen i Sverige.

Albumet "Saade vol 1" toppar just nu den svenska albumlistan och har snart sålt platina. Med den i bagaget är han ute på turné i landet. Turnén varvas med allsångsuppträdanden i tv - Eric Saade syns i "Allsång på Skansen" på tisdag, "Lotta på Liseberg" i augusti och han har tidigare i sommar gjort "Sommarkrysset".


Vad är det bästa med allsångsprogram?

– Att få ut sina låtar i tv. Singeln "Hearts in the air" har gått förvånansvärt bra, den håller på att bli en jättehit. Det är på grund av att jag gjort den i tv som folk får upp ögonen för den, säger Saade.

Men när det gäller "Allsång på Skansen" är skälen inte bara skivförsäljning.

– På något sätt är det ett program som man alltid vill göra. Och i år blir det en hyllning till "Popular".

Inspireras av Robyn

Det senaste året har varit omvälvande och sedan genombrottet med "Manboy" 2010 börjar Saade hitta sig själv som artist.

– Jag har fått göra min grej till hundra procent. Det första året och första albumet var ganska lite jag. Sedan har jag haft tid att skriva alla låtar till det här albumet, hitta mig själv och gå mot ett nytt håll rent musikaliskt.

– Nu gör jag mer klubbig pop med elektroinfluenser. Lite mer nischad musik helt enkelt. Både på gott och ont, säger han.

När det gäller att sälja många album sneglar han på svensk pops klubbdrottning.

– Jag inspirerades av Robyn genom att släppa två delar av albumet.

I november kommer "Saade vol 2".

– Jag tror att det är framtiden. När man väl släpper musik, ska man släppa mycket musik. Jag tror jag vill jobba på det sättet, säger Eric Saade.

 

Källa

 

//Celine


Postat av: Lotta Larsson

Hej Eric!

Jag heter Lotta Larsson.

vill du träffa Lotta på Hötorget vilken dag passar dig

vilken tid kl. 12:00 eller 12:30

Tänk på saken

Från Lotta Larsson

2011-07-31 @ 11:20:31

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: