Category: Intervjuer | 2010-08-07 | 01:11:49

Gammal interjuv från 2009

Grattis till skivkontraktet! Vad innebär det för dig?Erik Saade
- Förhoppningsvis så innebär det att jag i framtiden får leva min dröm. Det vill säga att jag kan leva på musiken och entertainment överhuvudtaget. Jag vill göra allting. Skivkontraktet är en del, men jag vill även göra programledarjobb och musikaler. Chansen att få göra det är större nu.

Du finns nu på samma bolag som bland annat Agnes och Malena Ernman. Vad betyder det?
- Vad det betyder vet jag inte riktigt, men det visade mig när jag valde bolag att det är ett bra bolag eftersom jag vet hur bra det går för artisterna. Förutom Malena Ernman så har de The Ark som vann Melodifestivalen och Agnes som det går jättebra för utomlands. De har även Erik Hassle, vilket visar att de kan ta fram nya stjärnskott. Roxy är kanske det enda bolaget i branschen som är på väg uppåt när alla andra bolag är på väg neråt. Jag känner verkligen att jag har hamnat rätt.

När kommer plattan?
- Jag har sagt till de på skivbolaget att jag inte vill släppa en platta direkt, utan bygga upp lite förväntningar. Det blir när jag har tillräckligt med material. Jag kommer förhoppningsvis att släppa en första singel i slutet av oktober och förmodligen en till innan albumet. Jag skulle gissa att skivan kommer någon gång under våren 2010.

Hur låter Eric när han är solo och inte i grupp?
- Just nu sitter vi och plockar i det, hur jag vill låta. Pop blir det i alla fall, jag är en popkille och har alltid haft det i mig. Dessutom älskar jag att dansa. Det blir lättare att sätta sig in i vem jag är när singeln kommer.

Hur gay är du på en skala mellan ett och tio?
- Hälften gay, hälften hetero. Jag är fåfäng och har väldigt många kompisar som är gay. Molly (Sandén, reds anm) har sagt flera gånger att hon är orolig. Ibland är det fler killar än tjejer som raggar på mig, men jag tycker bara det är kul.

Tror du att du kan bli Sveriges nya gayikon?
- Måste man vara gay för att bli det? Det måste man väl inte? I så fall kanske jag kan det. Det hoppas jag på för det skulle vara skitkul. Verkligen.

Om du skulle få en förfrågan att spela på Pridefestivalen…
- ….då ställer jag upp direkt! Jag har inte träffat en enda homosexuell människa som varit elak. Alla är så underbara och jag älskar det!

Du berättade tidigare att du är fåfång, hur fåfång då?
- Jag lägger inte ner så mycket tid på mitt utseende, men jag är väldigt noggrann. Håret tar kanske en kvart, tjugo minuter att fixa. Smink använder jag inte dagligen, utan mest när jag ska spela. Jag gillar att blanda finkläder med streetkläder och försöker alltid klä mig snyggt när jag går ut. Även om det är svårt så vill jag helst göra saker som ingen annan gör och sätta på mig plagg som ingen annan har.

Hur stor är sannolikheten att vi får se dig i Melodifestivalen 2010?
- Det är helt omöjligt att säga, det vet jag verkligen inte. Jag har ingen aning. Melodifestivalen är det största man kan göra i Sverige och det är klart man vill synas i det skyltfönstret. Det är absolut en dröm och jag hoppas den blir verklighet. Sedan om det blir till våren eller nästa år igen, det vet jag inte.

…men du har skickat in bidrag?
- Det är något jag varken kan eller vill gå in på just nu.

Källa

// Marina


    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: