Category: Intervjuer | 2011-02-19 | 16:14:01

Aftonbladet: Spränger glasrutor - med 12 bomber



 

– Det är läskigt att stå där, säger han.
Förra året showade Eric Saade, 20, under ett vattenfall.
På lördag återkommer han med Melodifestivalens mest avancerade och spektakulära scenshow.
Eric Saade framför delar av numret ”Popular” i en glasbur, där tre glasväggar, en efter en exploderar.
Det sitter fyra detonationer i varje glasskiva, vilket innebär att Eric Saade har tolv tickade bomber runt sig.

"Det är läskigt”

I går var första gången han testade att spränga alla tre rutor.
– Det var en helt annan grej med tre rutor, för då blir det tre tryckvågor. Det är läskigt att stå där. Jag blev snurrigare och snurrigare efter varje gång, säger Eric.
Under repetitionen i går regnade glassplittret på scen. Större delen av skärvorna ska landa i små backar, resten slogs ut på scengolvet och mot publiken.
Trots riskerna har Eric ingen skyddsdräkt på sig.
– Det är bara jag som står i skiten så det är upp till mig att hålla upp armarna, blunda och hålla munnen stängd så jag inte får glas i ögon och mun, säger Eric.
Numret har ställt skyhöga krav på säkerheten, dels runt Saade men också för att publiken inte ska skadas av splittret.

Säkerheten går först
I går fick SVT höja säkerheten ytterligare med hjälp av skyddsplast framför publiken.
– Vi såg att glassplittret flög längre än vad vi trodde så vi fick ställa dit skyddsskärmar. Klart det hade varit bättre utan skärmar, men säkerheten måste tas på allvar, så då får tv-upplevelsen stå tillbaka, säger projektledaren Thomas Hall.
– Det är synd för publiken i arenan, för dem försvinner effekten. Jag som entertainer vill ju inte det, men säkerheten går före, säger Eric Saade.

Bara fokus på showen

I går när Saade klev av scenen lämnade han efter sig över hundra kilo krossat glas på golvet. Det tog runt tio minuter för produktionen att dammsuga upp. Till genrepet inför publik i kväll måste den tiden halveras för att inte komma efter i schemat.
Eric är inte nöjd med sin egen prestation.
– Sången och dansen var inte bra, jag hann inte tänka på det utan det var bara fokus på showen. Jag måste komma över tryckvågorna så jag inte blir dizzy och missar sista refrängen som jag gjorde nu. Det blir en hel del ändringar, säger Eric Saade.

// Malin och Marina


    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: