Category: Intervjuer | 2011-02-17 | 19:29:05

Popular

Eric Saade, Melodifestivalen 2011, bild, Popular

Melodifestivalen 2011: Eric Saades nördiga idé gav "extremt svårt" läge med "Popular"

Eric Saade var inte nöjd efter sin första repetition i dag. Det var han själv som hade idén med att glasrutor ska krossas under hans framträdande med ''Popular'' i Melodifestivalen 2011. ''Jag är en liten nörd som brukar sitta hemma och planera'', säger han till Poplight. Men upplägget har gjort att han nu försatt sig i ett extremt svårt läge.

Det var Eric Saade själv som kläckte idén med vattenduschen till "Manboy" i Melodifestivalen förra året. När det blev klart att han skulle vara med i Melodifestivalen 2011 gjorde han om upplägget. Men den här gången består specialeffekten i att tre glasrutor omger sångaren och en efter en sprängs.

- Jag hade den här idén redan förra året. Då valde jag mellan glaset och vattnet och tyckte att vattnet var coolare. Man måste tänka på den dramaturgiska uppbyggnaden av numret, berättar Eric för Poplight.



- Jag blir instängd och tar mig ut i showen. Min låt handlar om att man vill bli bäst och ta sig dit på egen hand. Jag är en liten nörd som brukar sitta hemma och planera och bygga upp sådant här.

Hur viktigt kändes det att ha en specialeffekt?

- Jag vill inte ha en effekt bara för att det är en effekt. Jag vill ha en effekt för att det finns en story i numret, och smällarna förstärker storyn väldigt mycket. Varenda steg är koreograferat efter storyn. Om jag sjunger body tar jag på min kropp och så vidare.


Blundar när det smäller

Studiomannen varnade publiken för glassplitter på den första repetitionen. De satt kvar på egen risk. Men Eric är inte orolig för att själv skadas.

- Det är härdat glas, så det kommer inga glasskärvor. Jag blundar när den smäller, så det är upp till mig att tajma det, säger han.



"Extremt svårt"

Eric var inte helt nöjd efter den första repetitionen på torsdagen. Det är mycket att tänka på under de tre minuterna med "Popular".

- Det var extremt svårt. I dag var det första gången för alla, och vi testade det som vi hade i huvudet, säger han.


Vill inte svika sig själv

Planen är att öva in positionerna under torsdagen och ta sång och dans på fredagen. På lördagen ska de olika delarna kombineras perfekt.

- Jag fick lägga all fokus på positionerna med kameror och allt annat som finns på scenen, så att jag kan fokusera på dansen och sången i morgon. I dag tappade jag hela sista refrängen, berättar han.

- Jag har extremt höga krav. Det jag är nervös för är att jag inte ska vara nöjd när jag går av scenen på lördag. Det handlar om att inte svika mig själv.

 

LÄNK



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: