Category: Om Eric | 2011-03-13 | 19:13:41

Framgångs sagan om Eric Saade


Han skrev låtar i pojkrummet och drömde om att få representera Sverige i schlager-EM. 
I går blev drömmen sann och plötsligt är Eric Saade vårt stora hopp i Europa. 
Men historien har inte varit spikrak för artisten som blev "Manboy" med svenska folket. 
- Det är mina närmsta som har fått mig att kämpa vidare, berättar Eric Saade för Expressen.
Eric Saade, 20, blev förra året Sveriges nya flickfavorit när han då slog igenom i Melodifestivalen med superhiten "Manboy", som slutade på tredje plats i finalen.
Efter lång betänketid och noga övervägande bestämde han sig i år för att ställa upp på nytt - och klättrade då två snäpp från förra årets bronsplats.
Utåt sett kan den unge artisten i mångas ögon nog ha verkat glida in i svenska folkets hjärtan och musikbranschen både snabbt och enkelt.
Men historien om hur Eric Saade gått till final båda åren han varit med i Melodifestivalen är långt ifrån spikrak.
Uppoffringar längs vägen har varit många, inte minst under skolåren när Eric Saade just blivit uppäckt som ung talangfull sångare.

SKREV LÅTAR PÅ SITT RUM
Historien om den nybakade schlager-vinnaren Eric Saade började utåt sett för sju år sedan.
13-årige Eric Saade gick i grundskolan, men hade börjat att intressera sig för musik. Det bästa han visste var att sjunga, hemma i pojkrummet i Helsingborg satt han och skrev låtar.
För att testa sin talang bestämde sig tonåringen Eric för att ställa upp i en talangjakt i Helsingborg. På plats där fanns talagscouten Lasse Lingman som direkt såg en stjärna i okände Eric Saade.
I dag är Lasse Lingmans son, Tomas Lingman, Erics manager. Han berättar om tiden i början av 2000-talet, när de upptäckte Eric:
- Det var ingen tvekan att han skulle bli något stort, säger han.

SIGNADES SOM 15 ÅRING
Eric Saade, Lasse och Tomas Lingman inledde i samband med talangjakten ett samarbete, som två år senare och vid 15 års ålder, gav honom skivkontrakt.
- Jag var signad på ett skivbolag redan när jag var 15, säger Eric Saade. Sen dess har Lasse Lingman hållit fast i mig.
Eric Saade beskriver sin relation till talangscouten som upptäckte honom som en far och son-relation, och säger att han inte hade varit där han är i dag utan honom.
- Han har varit som en pappa för mig sen jag var 13 och har sagt att "En dag kommer det att hända".
2007 kom Eric Saade, via en offentlig audition, med i pojkbandet What's Up. Bandet turnérade under ett par år, men det stora genombrottet kom aldrig. 
Efter två år hoppade Eric Saade av för att satsa på egen hand.
De följande åren blev händeslerika. Schemat var tufft - samtidigt som han skulle lanseras som soloartist pluggade han hårt för att få bra betyg i skolan.

"FICK MIG PÅ BENEN"
Familjen och managern backade upp honom till hundra procent.
- Det är de som har fått mig att kämpa vidare, och pendla mellan Stockholm och Helsingborg. Det var tufft men de fick mig på benen. De är allt för mig, och de förtjänar verkligen att hyllas, säger Eric Saade.
Dagen efter sin stora seger tackar han i dem, sina låtskrivare, och sin familj för att de gjort sagan möjlig.
- Jag är så otroligt tacksam för alla som trott på mig, säger han.

//Malin.
Länk.

Postat av: Patrikfredrikke

I really appreciate your website. An interesting website with an interesting design. A lot of interesting info. Thanks.

2011-10-11 @ 13:50:15
URL: http://patrikfredrikke.blogsmall.com

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: