Category: Melodifestivalen | 2011-03-10 | 08:44:00

Upplagt för rysare i schlagerfinalen.

Eric Saades bidrag har de lägsta oddsen, Sara Vargas är näst mest köpt på Itunes - och The Monikers bidrag är det som sprids mest på Facebook. Expressen har tagit del av nedladdningar, omröstningar och aktiviteter på sociala medier om vilka som är mest populärast. 
Statistiken visar: Melodifestivalen i Globen kommer att bli en rysare.

Inför Melodifestivalens final på lördag är spekulationerna många. Men allting är ännu ovisst - och kommer inte att avgöras förrän ända in i det sista.
Expressen har tagit del av nedladdningar, omröstningar och aktiviteter på sociala medier som visar att det finns många som på allvar aspirerar på en att få en flygbiljett till Düsseldorf.
Bland annat visar unik statistik från den nystartade sajten viralmusiclist.com hur många som spridit respektive finalbidrag eller gillat det på Facebook.

"Demokratisk topplista"
- Vi ville ha en helt demokratisk topplista där det handlar om att folk inte bara lyssnat på musiken utan också spridit den vidare, säger Andreas Ahlenius som är en av utvecklarna bakom sajten.
I topp hamnade i går The Moniker med "Oh my god!". Drygt 2 000 gånger har någon gillat eller spridit hans låt vidare på Facebook via musiktjänsten Spotify. Närmaste konkurrent i lördagens final är Nicke Borg med "Leaving home".
- Alla låtar på Spotify har en adress. Vi tar den och frågar Facebook hur många gånger folk gillat eller spridit den vidare. Statistiken uppdateras konstant och det här är alltså rakt upp och ner vilka låtar som fått bäst spridning, säger Andreas Ahlenius.

Moniker het hos spelbolagen.
Bland spelbolagens oddssättare har The Moniker också seglat upp som en potentiell vinnare. Från att ha haft 51 gånger pengarna hos spelbolaget Ladbrokes före Andra chansen är han nu andrahandsfavorit efter Eric Saades "Popular" med ett odds som sjunkit till 4,25 gånger pengarna.
- "Oh my god!" är ett bidrag som växer för varje lyssning och har gett oss det största raset i Melodifestivalens historia efter Andra chansen med enorm marginal, säger Andreas Gillberg, Ladbrokes Nordenchef.

//Malin.
Länk.


    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: