Category: Artiklar | 2011-05-09 | 20:59:42

Rysslands Alex Sparrow om bråket med Eric Saade

Alex Sparrow om det påstådda bråket med Eric Saade i Eurovision Song Contest 2011

Rubriker om den påstådda konflikten mellan Eric Saade och Alex Sparrow har tagit stor plats i svensk media, men osäkerheten kring vad som egentligen hänt är stor. Efter att Eric talat ut om händelsen berättar nu Alex sin egen version för Poplight. Enligt honom startade plagiatryktena av fans och press, men vad som hänt efteråt spelar roll och nu hoppas Alex att konflikten får ett slut.

 

Det var efter att en rysk journalist tagit upp det påstådda bråket mellan Eric Saade och Rysslands Alex Sparrow under en internationell presskonferens på lördagen, som rubriker återigen började dyka upp om de två flickfavoriterna. Och medan den svenska delegationen försöker att få slut på uppståndelsen, gör den ryska motsvarigheten sitt bästa för att försvara sig i utländsk press.

 

"Press som skapade det"

Poplight tog kontakt med den ryska artisten för att få hans egen syn på saken. Enligt Alex själv tog uppståndelsen fart i samband med att några fans publicerade videor som visade likheter mellan hans tidigare framträdanden och Erics scenshow. Han hävdar att han aldrig kommit med några egna anklagelser och menar att han är tacksam mot Sverige som även hjälpt honom inför hans medverkan i Eurovision. Samtidigt uttrycker han besvikelse över Erics reaktion kring det hela.

– Det är bara press som skapade det. Jag är väldigt glad att jag har ett svenskt team bakom mig, min producent, körsångerskor, nästan alla är svenskar! Jag förstår inte varför Eric är så... Jag tycker bara att vi ska vara vänner. Det är ett konstigt misstag. Jag har aldrig sagt något negativt om honom, men han har sagt saker om mig så det spelar roll. Jag har förstått att den här tävlingen är väldigt viktig för honom, men jag hoppas att vi ändå kan vara vänner, säger Alex till Poplight.

 

Alex under sitt framträdande i Eurovision. Bild: Mattias Bolander, Poplight.se

 

Skyller på fansen

Alex tror inte att Eric Saade stulit hans scenshow utan bedyrar att det säkert beror mer på slump än plagiat. Enligt honom startade uppståndelsen efter att hans fans betonat de likheter som finns.

– Jag tror inte att Erics team stal min dans, det är modern dans så det är konstiga anklagelser. Vad gäller glaset tror jag inte att han tog det från mig, mitt framträdande var för tre år sedan i Ryssland och jag tror inte att han har sett det. Det var troligtvis några fans som såg mitt framträdande och sedan såg hans i Eurovision, och när de kombinerade det trodde de att vi försökte anklaga honom för plagiat.

 

Eric Saades glasbur har väckt uppståndelse. Bild: Mattias Bolander, Poplight.se

 

"Han är en bra dansare"

I själva tävlingen tror Alex att både han och Eric har goda chanser att knipa en fin placering i finalen.

– Eric har väldigt bra dansare. Det här är ett väldigt professionellt år i Eurovision och jag tror att både Eric och jag har goda chanser att komma högt. Jag blir glad om Eric kommer till finalen och får en bra placering. Självklart vill han vinna, och det vill jag också. Jag kan bara önska honom lycka till, han är en väldigt bra dansare.


Se videon med Erics och Alex framträdanden:

LÄNK

//Celine


    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: