Category: Artiklar | 2012-04-01 | 13:18:21

Därför styr Saade turnén med järnhand

Efter att ha agerat måltavla för påhopp och bistra miner från artistkollegor gör sig Eric Saade nu redo för turnéstart, där inget lämnas åt slumpen. Varje minut är minutiöst planerad och flickidolen har ett "jävligt stort" kontrollbehov.

Trots att veckan som gått bjöd på rejäla stormvindar kring Eric Saade - efter säljstarten av backstagepass till hans stora vårturné – ligger flickidolens fokus nu långt från stora rubriker och arga glåpord.

Under fredagen äntrade Saade nämligen scenen i Helsingborg, för starten av sin påkostade turné "Pop Explosion". Turnén kommer under våren att besöka totalt 15 städer runt om i landet, och inför turnéstarten har "Popular"-sonen haft en minst sagt hektisk vardag.

– Jag har jobbat extremt mycket eftersom jag verkligen vill att allt ska vara på plats. Jag har repat från nio på morgonen till två på natten i en månad, så jag har inte haft mycket till liv direkt, förklarar Saade förNyheter24.

– Man kan verkligen säga att det kommer att bli en show utöver det vanliga. Det är en inomhusproduktion där jag har dragit på med allt jag kan.

Känner du dig som en rockstar under turnén?

– Haha, just rockstar vet jag inte. Jag känner bara jävligt stort kontrollbehov hela tiden och vill ha koll på allt. När man väl är ute på turnén är man ganska avslappnad. Inte som nu när vi repar in i det sista och alla bara går runt och är arga, förklarade Saade skämtsamt under sina sista dagar av repetitioner.

– Turnélivet i stort är mycket resande och mycket gemenskap. Totalt är vi minst 25 personer på plats, två lastbilar, en tvåvåningsbuss och fyra personbilar. Det är ett helt entourage. Och vi har extremt roligt ihop.

Ärligt nu, vad står det på din rider?

– Jag har aldrig någon kravlista, det där är ganska löjligt tycker jag. Man behöver inte så mycket, jag klarar mig med vatten och en handduk.

Från manspojke till gymbiff

För att orka att stå timtal på scenen har Eric Saade legat i hårdträning. Och visst har den unge artisten biffat till sig från tiden som ”manboy”.

– Jag löper väldigt mycket. Kondition är A och O för mig, för att orka stå på scenen. Men för några veckor sedan blev jag ordentligt sjuk och låg däckad en hel vecka, så jag har inte kunnat träna exakt som jag velat. Fast premiären är absolut inte i någon fara för det.

Det har ju varit väldigt mycket snack om dessa backstagepass, tar du åt dig?

– Nej, absolut inte. Jag är bara så jävla glad. De som inte visste att jag skulle ut på turné lär ju veta det nu i alla fall. Det är klart att det blir en snackis och att gamla trötta artister uttalar sig negativt om det, men det är samtidigt en väldigt liten grej. Kan de inte prata om barnen i Afrika i stället liksom?

//Celine



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: