Category: Artiklar | 2013-08-30 | 17:12:00

Eric Saade om livet efter Molly Sandén

Hemmaplan. Eric Saade från spelningen på Väla i Helsingborg i somras. Nya skivan beskriver han som annorlunda. "Den är mer funky pop än dance", säger han. Foto: Helsingborgs-bild Foto: Stefan Lindblom/Helsingborgs-Bild
 

På nya skivan "Forgive me" behandlar Eric Saade en jobbig period i sitt liv. I dag är han både lyckligare och äldre.
- Musiken har varit lite terapi för mig.

Uppbrottet med kärleken Molly Sandén tog hårt på Eric Saade. För Kvällsposten har Kattarpssonen berättat om ett ganska vilt singelliv som följde. Erfarenheter som Saade och hans låtskrivare kunnat ta tillvara på och sätta på pränt.

- Man får ju gräva lite i sig själv när man skriver på det viset. Det är enda sättet, säger Eric Saade som tycker att han gjort sin ärligaste skiva i karriären även om det, som vanligt, finns "några grymma poplåtar".

- Mina tidigare album har mer varit "cleana" popalbum, inte speciellt djupa.

Personlig platta

- "Forgive me" handlar om mitt dåvarande förhållande och vad som hände efter. Det är ett väldigt personligt album, säger Saade.

Djupet i texterna är bara en av skillnaderna mot hans tidigare skivor.

Här ryms även en musikalisk mognad.

- Stilmässigt är den väldigt annorlunda. "Forgive me" är mer organisk. Det är mer funky pop än dance.

Att omvandla tuffa upplevelser till sång och musik har varit en effektiv ventil för Saade.

I dag är han lycklig. Om det finns någon flickvän med i den ekvationen vill han inte svara på.

- Jag säger inte mer än att jag är lycklig, punkt slut.

Breddat verksamheten

Förutom skivsläpp och pågående turné har Saade breddat verksamheten. Numera har han köpt in sig i en dansskola i Stockholm som han hoppas ska sprida sig över landet.

- Jag har alltid velat ha en dansskola så när jag fick möjligheten köpte jag in mig. Det är ett sätt att ge tillbaka till ungdomar och kids som vill dansa.

Samtidigt som Saade mognat och gått vidare från "Manboy" har fansen hängt med.

Får inga nallar längre

Det märker han bland annat på presenterna han får.

- Jag får inga nallar längre, nu får jag vin, säger Eric Saade.

Hur är ditt förhållande med Molly Sandén idag?

- Vi är hur bra vänner som helst och har ständig kontakt, och det känns väldigt skönt.


 

Källa



    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: